Macaralele exista intr-o varietate enorma de forme - fiecare adaptata unei anumite utilizari. Dimensiunile variaza de la cele mai mici macarale, utilizate in interiorul atelierelor, pana la cele mai inalte macarale turn utilizate pentru construirea de cladiri inalte. Mini-macaralele sunt, de asemenea, utilizate pentru construirea de cladiri inalte, pentru a facilita constructiile prin atingerea spatiilor stramte. In cele din urma, putem gasi macarale plutitoare mai mari, folosite in general pentru a construi platforme petroliere si pentru a salva navele scufundate.
Unele masini de ridicare nu se incadreaza strict in definitia de mai sus a unei macarale, dar sunt in general cunoscute ca macarale, cum ar fi macaralele de stivuitor si macaralele de incarcare.
O macara montata pe camion are doua parti: suportul, adesea denumit si zona inferioara, si elementul de ridicare care include bratul, denumit in partea superioara. Acestea sunt imperecheate impreuna printr-o placa turnata, permitand ca partea superioara sa se roteasca dintr-o parte in alta. Aceste macarale hidraulice moderne sunt de obicei masini cu un singur motor, cu acelasi motor care alimenteaza si sasiul si macaraua. Suprafata este, de obicei, actionata prin intermediul sistemelor hidraulice care circula prin masa rotativa din pompa montata pe partea inferioara. In modelele mai vechi de macarale pentru camioane hidraulice, au existat doua motoare. Unul din motoare misca macaraua si celalalt actiona o pompa hidraulica pentru carligele si cricurile macaralei. Cel din partea superioararula partea superioara printr-o pompa hidraulica proprie. Multi operatori mai in varsta prefera sistemul cu doua motoare datorita modului mai simplu de utilizare cu macarale de proiectare mai vechi. Hiab a inventat prima macara hidraulica montata in lume in 1947. Numele, Hiab, provine din abrevierea uzuala a firmei Hydrauliska Industri AB, o companie fondata in Hudiksvall, Suedia, in 1944, de catre Eric Sundin, un producator de schi care a vazut o cale de a folosi un motor de camion pentru a forta macarale sa se miste prin intermediul hidraulicii.
In general, aceste macarale pot calatori pe autostrazi, eliminand necesitatea unui echipament special de transport al macaralei, cu exceptia cazului in care exista greutati sau alte restrictii de dimensiune, cum ar fi legile locale. In acest caz, majoritatea macaralelor mai mari sunt echipate fie cu remorci speciale, care ajuta la raspandirea sarcinii pe mai multe axe, fie pot fi dezasamblate pentru a indeplini cerintele.